Tirfor Staadraadtakel

Tirfor Staadraadtakel

Wij gebruiken voor self-recovery een handlier. Elektrische lieren hebben voor ons teveel nadelen:

  • Verbruiken enorm veel energie, als de motor niet loopt is de recovery snel ten einde
  • Wegen inclusief bumper te veel om zo ver voor de vooras te willen hebben
  • Positie is te statisch en vaak onbereikbaar. Als je met je neus ergens in duikt waar je niet wilt zijn, wil je graag achteruit.
  • Zijn onbetrouwbaar. Maar al te vaak zie je mensen tobben met een defecte liermotor omdat het ding altijd in weer en wind zit of zelfs een lege batterij van de afstandsbediening.
  • De veiligheid laat te wensen over; kabels worden vaak niet goed opgewonden, raken beschadigd door klem lopen met alle gevolgen van dien.

De handlier kan daarentegen:

  • Trekken met gevoel. Als het voor degene die de lier aan het bedienen is te zwaar gaat is dat meestal een teken dat een obstructie (boomstronk oid) de weg aan het versperren is.
  • Altijd trekken in de meest optimale richting, of het nu zijwaarts is, achteruit of vooruit.
  • Functioneren ongeacht de staat van het voertuig, al ligt de auto ondersteboven in een greppel.
  • Betrouwbaar functioneren; bij overbelasting van de lier zal alleen de breekpen breken, de last zal vast worden gehouden.
  • Makkelijk gereinigd worden, even afspoelen is een kleine moeite.
  • Strategisch te plaatsen tijdens reizen waarbij gewichtsverdeling van belang is. (ijswegen rijden etc)

Onze lier:

Tirfor Staadraadtakel.
Greifzug volgens DIN 14800-Z32.
Takel 16kN (1600 kg.)