Piekspanning beveiliging

Piekspanning beveiliging

Onze Defender heeft een flinke hoeveelheid elektronica onder de leden, dat moge bekend zijn. De stroomvoorziening in motorvoertuigen is niet de meest ideale voor de voor spanningfluctuaties gevoelige elektronica. Nu is onderspanning (lager dan 12 volt) meestal geen probleem, de meeste elektronica zal bij een te laag voltage uit schakelen. Spanningspieken echter kunnen een verwoestend effect hebben op elektronica. Deze pieken zijn niet zo zeer van de dynamo afkomstig, maar eerder van afschakelende relais. Een relais bevat namelijk een elektromagneet die de schakelende contacten bekrachtigd. Deze elektromagneet bestaat weer uit een spoel en een kern.
Als een spoel aangetrokken is (bekrachtigd) loopt er doorgaans een flinke stroom. Wanneer die stroom abrupt onderbroken wordt is de verandering van de stroom per tijdseenheid zeer groot, in theorie zelfs oneindig. Dat zou betekenen dat er even een flinke spanningspiek optreedt op de voedingsspanning van de spoelen die doorgegeven kan worden aan andere verbruikers in de zelfde stroomkring.
Om dit fenomeen tegen te gaan zijn zo goed als alle extra toegevoegde relais voorzien van een blusdiode.

Om er zeker van te zijn dat alle toegevoegde elektronica beveiligd is tegen spanningspieken, is ten overvloede een Kemo piekspanning beveiliging aangebracht.

Onderdrukt permanent alle spanningspieken in het boordnet en beschermt tegen beschadiging van de gevoelige boordelektronica door starthulp of acculading. Kan ook uitkomst bieden in de voertuigen met verhoogde slijtage van de gloeilampen. Gewoon tussen de accupolen aansluiten (onjuiste polariteit niet mogelijk).

Deze beveiliging is geplaatst in de cubby box waar de verdeling van het secundair boordnet is gehuisvest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *