Cruise Control

Cruise Control

Wie lange reizen maakt in een Defender en niet qua lichaamsbouw in het ergonomisch model past dat Land Rover heeft toegepast in het ontwerp van de Defender, krijgt vanzelf te maken met verkrampingen in de benen of dergelijke ongemakkelijkheden.
Schappelijk genoeg heeft Land Rover vanaf MY2002 alle benodigde software voor een cruise control reeds aangebracht in de ECU, waardoor het aanbrengen van een cruise control in een Defender niets meer is dan een viertal AMP schuifjes in de ECU stekker bij plaatsen, wat draad trekken en twee drukknopjes aansluiten.
Dit klinkt niet echt als een volwaardige Landreiziger modificatie, dus vonden wij een manier om het toch weer tot een heus project te maken.
Van onze favoriete firma Waeco kochten wij een bedieningshendel voor montage aan de stuurkolom, Artikel nummer MS-BE6. Dit is een bediening voor het eigen systeem van Waeco, dus behoeft nog het een en ander aan modificatie voordat het toegepast kan worden. Deze aanpassingen behelzen printbaan correcties, eigenlijk passen wij dus alleen de behuizing toe van de hendel.
Voor wie hier geen trek in heeft volstaan twee eenvoudige drukknopjes ook prima.

Het aansluiten van de drukknopjes doet men volgens onderstaand schema:

De getekende connector is de zwarte connector op de ECU. De ECU is te vinden in de seatbase onder de stoel van de bijrijder.
De posities op de ECU connector worden als volgt aangesloten:
Pin 10 – ignition +12V
Pin 11 – switch 1 (set function)
Pin 15 – ignition +12V
Pin 17 – switch 2 (resume function)
Pin 19 – is alleen genoemd voor het aansluiten van de TD5 tachometer, deze heeft niets te maken met de cruise control.

De cruise control werkt dus door 12 volt te zetten op pin 10/15 en de functies worden geactiveerd door een 12 volt puls op pin 11 of 17.
De juiste 12 volt voeding (op in het schema Zuendplus Klemme 15) kun je aftakken van een willekeurige groen/witte draad, dit is namelijk een door de contactsleutel geschakelde plus.
Om de cruise control functie ook helemaal uit te kunnen zetten hebben we hier nog een extra schakelaar tussen gezet. Zodoende voorkomen we dat de cruise control per ongeluk aangezet kan worden. (een zgn. Marco Bakkertje)

Het inbouwen van de bedieningshendel is een eenvoudig werkje, wij hebben deze in de kunststof kap geplaatst van de stuurkolom:

De werking van de cruise control is simpel; Gas geven tot je op de gewenste snelheid bent en het ‘set’ knopje indrukken. Vervolgens gas loslaten en de auto zal de snelheid vast blijven houden.

Deactiveren van de cruise control kan door middel van indrukken van de ‘reset/resume’ knop of door middel van het intrappen van de rem of koppeling.
Wil je de voorheen gereden snelheid hervatten, druk je de ‘reset/resume’ knop weer in en de auto zal accelereren tot de laatst gereden snelheid bereikt is.
De minimum snelheid waarbij de cruise control geactiveerd kan worden ligt rond de 40 km/h.

De cruise control draadboom is als modificatie te koop in onze webshop, compleet met aangeknepen schuifjes en rubber tules.

9 Responses to "Cruise Control"
  1. Beste Peter,
    Helaas… er zit in de ECU uit veiligheidsoverwegingen een vergelijkfunctie die het toerental en de snelheid in de 5de versnelling in de gaten houd. Als deze verhouding buiten een geprogrammeerde tolerantie komt is dit aanleiding om uit te schakelen (of helemaal niet in). Door montage van een andere tandwielverhouding val je nu onherroepelijk buiten het werkgebied.
    Je zult er een ECU programmeur voor op moeten zoeken, wellicht dat er eentje mee leest die er gat in ziet.

  2. Een aanvulling op de vraag die Rob Smit in 2011 al eens stelde.
    Ik heb in mijn defender TD5 my 2006 zo,n set ingebouwd maar door het inbouwen van een transferbox van een Discovery werkt het alleen nog in de eerste vier versnellingen. Hebben jullie daar een oplossing voor?
    Ik hoop dat jullie een antwoord kunnen geven want het systeem werkte erg prettig!
    Groet,
    Peter

  3. Ziet er netjes uit.
    Is er ook al een mooi en betaalbaar alternatief voor de Defender Puma?
    Of is hiervoor een extra “converter” (analoog-digitaal) nodig?

    Met vriendelijke groet, Harald

  4. Hoi Michiel,
    Het was slechts een kwestie van de printbanen doorkrassen en de draadjes direct op de microswitches zetten eigenlijk…

  5. Beste Martin en Liz,

    Eveneens forumlid van lrch, (geen volwaardig lid door het feit dat ik de postzegel compensatie voor België overdreven vindt, maar dit terzijde). Ik heb in mijn td5 110 enige jaren geleden de cc ingebouwd met de ‘standaard’ knoppen, ik vind jullie customized hendeltje eigenlijk veel mooier. Net een 130 aangeschaft en ben benieuwd hoe jullie de printplaat omgesoldeerd hebben!?

    Groet,
    Michiel
    MichielSL

  6. Geen reactie maar een vraag over het inbouwen van de cruise control in mijn Defender Td5 met een tussen bak van een Discovery gaat dit werken?

    Mvg. Rob Smit

  7. Beste Martin – Liz,
    bedankt dat je dit bericht op je website hebt geplaatst, na wat googlen op cc voor een defender ben ik na wat bedrijven (die het te koop aanbieden) bij jouw op de site gekomen, erg leuk dat je je bevindingen en aanpassingen deelt met andere liefhebbers, erg proffesionele site en helder geschreven. Ik heb de informatie gebruikt om bij mezelf een cruise controle te installeren en heb het voorlopig wel wat eenvoudiger gemaakt, bij de plaatselijke electronica zaak twee druk schakelaars en een aan-uit schakelaar en 4 amp schuifjes gekocht. Een paar uurtjes knutselen en het is geregeld, na een testrit was ik zeer aangenaam verrast, het lijkt wel of de cruise control vlotter reageerd als in m´n disco. nogmaals bedankt voor de info.

    met vriendelijke groet
    jack

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *