Cruise Control

Cruise Control

Wie lange reizen maakt in een Defender en niet qua lichaamsbouw in het ergonomisch model past dat Land Rover heeft toegepast in het ontwerp van de Defender, krijgt vanzelf te maken met verkrampingen in de benen of dergelijke ongemakkelijkheden.
Schappelijk genoeg heeft Land Rover vanaf MY2002 alle benodigde software voor een cruise control reeds aangebracht in de ECU, waardoor het aanbrengen van een cruise control in een Defender niets meer is dan een viertal AMP schuifjes in de ECU stekker bij plaatsen, wat draad trekken en twee drukknopjes aansluiten.
Dit klinkt niet echt als een volwaardige Landreiziger modificatie, dus vonden wij een manier om het toch weer tot een heus project te maken.
Van onze favoriete firma Waeco kochten wij een bedieningshendel voor montage aan de stuurkolom, Artikel nummer MS-BE6. Dit is een bediening voor het eigen systeem van Waeco, dus behoeft nog het een en ander aan modificatie voordat het toegepast kan worden. Deze aanpassingen behelzen printbaan correcties, eigenlijk passen wij dus alleen de behuizing toe van de hendel.
Voor wie hier geen trek in heeft volstaan twee eenvoudige drukknopjes ook prima.

Het aansluiten van de drukknopjes doet men volgens onderstaand schema:

De getekende connector is de zwarte connector op de ECU. De ECU is te vinden in de seatbase onder de stoel van de bijrijder.
De posities op de ECU connector worden als volgt aangesloten:
Pin 10 – ignition +12V
Pin 11 – switch 1 (set function)
Pin 15 – ignition +12V
Pin 17 – switch 2 (resume function)
Pin 19 – is alleen genoemd voor het aansluiten van de TD5 tachometer, deze heeft niets te maken met de cruise control.

De cruise control werkt dus door 12 volt te zetten op pin 10/15 en de functies worden geactiveerd door een 12 volt puls op pin 11 of 17.
De juiste 12 volt voeding (op in het schema Zuendplus Klemme 15) kun je aftakken van een willekeurige groen/witte draad, dit is namelijk een door de contactsleutel geschakelde plus.
Om de cruise control functie ook helemaal uit te kunnen zetten hebben we hier nog een extra schakelaar tussen gezet. Zodoende voorkomen we dat de cruise control per ongeluk aangezet kan worden. (een zgn. Marco Bakkertje)

Het inbouwen van de bedieningshendel is een eenvoudig werkje, wij hebben deze in de kunststof kap geplaatst van de stuurkolom:

De werking van de cruise control is simpel; Gas geven tot je op de gewenste snelheid bent en het ‘set’ knopje indrukken. Vervolgens gas loslaten en de auto zal de snelheid vast blijven houden.

Deactiveren van de cruise control kan door middel van indrukken van de ‘reset/resume’ knop of door middel van het intrappen van de rem of koppeling.
Wil je de voorheen gereden snelheid hervatten, druk je de ‘reset/resume’ knop weer in en de auto zal accelereren tot de laatst gereden snelheid bereikt is.
De minimum snelheid waarbij de cruise control geactiveerd kan worden ligt rond de 40 km/h.

De cruise control draadboom is als modificatie te koop in onze webshop, compleet met aangeknepen schuifjes en rubber tules.

11 Responses to "Cruise Control"
  1. Beste Glenn,
    Wij hebben gemerkt dat het erg afhankelijk is welke tuner er mee aan de gang gaat. Bij de firma Bas4Cars lukt het ze in ieder geval wel om de cruise control functionaliteit te behouden, voor een goede tuner is het dus zeker mogelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.