Toerenregeling ventilator

Toerenregeling ventilator

ingebouwde schuifpotmeterDe interieur ventilator van een Defender blinkt niet uit in een erg geraffineerde snelheidsregeling. De standen schakelaar kent de stand uit, een beetje aan en vol aan.

Tussen een beetje aan -een schakel stand die gebruik maakt van een weerstand in de kachel behuizing- en vol aan zit nu net dat gebied dat interessant is om nauwkeuriger te kunnen regelen. Vandaar dat wij gekozen hebben voor het inbouwen van een elektronische toerenregeling.

Om de ‘looks’ van het dashboard vrijwel gelijk te houden hebben we de bediening van deze module met een schuifpotmeter uitgevoerd worden die op dezelfde positie is gekomen als  de originele standen schakelaar.



Het resultaat van deze modificatie is werkelijk verbluffend. Tot onze grote verbazing vertoont de interieurventilatie qua luchtstroom gelijkenissen met wat de doorsnee automobilist ‘normaal’ acht. Theoretisch kan dit helemaal niet uit maken, vol aan is tenslotte vol aan. Waar wel een verschil in zou kunnen zitten is dat de mechanische klep die door de vervangen hendel open en dicht gestuurd werd, nu op de maximale open positie gefixeerd is. Tests hebben namelijk uitgewezen dat er nauwelijks tot geen luchtstroom waarneembaar is als de ventilator niet draait.

Het resultaat waar deze modificatie eigenlijk om begonnen was, het beter kunnen regelen van de luchtstroom, is geheel volgens verwachting bereikt. Het regelgebied is veel breder waardoor de ventilatie efficiënter verloopt.

Ook deze mod is in onze shop verkrijgbaar! (let wel; de modificatie in de shop is exclusief led indicatie, wellicht dat we die later nog toe zullen voegen)