Underdash Console

Voor een aantal accessoires moest er een ergonomisch verantwoorde plek gevonden worden die vanuit de bestuurderspositie goed te bereiken en te zien was. Het originele dashboard wilden we niet al te veel aanpassen om de ‘look and feel’ van de auto niet aan te tasten.
Voor het bedienen van het pneumatisch systeem waaronder de air locker en de hulpluchtvering waren er een aantal schakelaars te plaatsen. Ook moest het TPMS systeem een goed zichtbare plek krijgen zonder het zichtbeeld te verstoren. Daar naast bestond ook de behoefte een goede binnen en buiten temperatuurmeter te integreren in het geheel, met de winterreizen die wij ondernemen is informatie over je omgeving net iets meer dan alleen een ‘nice to have’ optie.
Als je het dashboard van een TD5 bekijkt weet je dat je dat er niet in gaat krijgen zonder krappe clustering van consoles en bedienfuncties. Dus zijn we aan de slag gegaan…
 


Wegens het ontbreken van een airco installatie hadden wij de ruimte onder het dashboard nog relatief onbenut. Een ideale plek voor een additionele console en zo ontstond het idee een underdash console te maken.

Van MDF hebben we eerst een vormstuk gemaakt dat als mal kon dienen voor het front van de console. Van dit vormstuk hebben we in latex rubber een contra mal gemaakt waarin we met epoxy en glasvezel een voor ons ideale frontplaat gemaakt hebben. De frontplaat zelf zou slechts een behuizing zijn voor modules met een eigen frontplaat. Door deze modulaire opzet zou het in een later stadium gemakkelijk zijn om functies toe te voegen, te wijzigen of te onderhouden.

Nadat de frontplaat gereed was hebben we wederom een vormstuk gemaakt uit MDF. Dit tweede vormstuk was de basis voor de body van de console. Omdat het geheel al snel in de weg ging zitten voor de originele afdekplaat van de zekeringen, hebben we deze laten vervallen en geïntegreerd in de body van de console. Zodoende ontstond er aanzienlijk meer ruimte voor plaatsing van elektrische componenten (relais etc) en een redelijke hoeveelheid bekabeling.

 

Nadat de twee delen van de console gereed waren hebben we ze gespoten met een autolak. Eerst een primer, dan een paar lagen zijdeglans. Na de laatste laag zijdeglans is er vanaf flinke afstand een laag matzwart overheen geneveld. Op deze wijze krijg je structuur in je laklaag die sterk overeen komt met sommige kunststofdelen van het originele dashboard.
Om het geheel nog beter te laten aansluiten op het originele dashboard is de console voorzien van gelijke afschuiningen, rondingen en hoeken.

Het geheel is aan het kachel/ventilatiekanaal vastgezet met vier kleine sterknoppen zodat het snel en zonder gereedschap te verwijderen is. Met een geïntegreerd zekeringendeksel was dat uiteraard een vereiste.

Naast de collage foto’s die wij hier geplaatst hebben is er volledige fotoserie op ons Flickr account gezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *