Verwarmde portiersloten – slotverwarming

Verwarmde portiersloten – slotverwarming

Een van onze vorige winterreizen door Scandinavië kenmerkte zich door een merkwaardig ochtend ritueel: Het sluiten der deuren.
De Defender staat er in het hoge noorden jammerlijk om bekend dat de deuren vanaf -20 er een eigen mening op na gaan houden en met name het slot is hier debet aan.
Ontvetter, droge grafiet, kruipolie, teflon, afstellen… het mag bij deze temperaturen niet baten.

De boosdoener in het verhaal is een veertje dat ernstig in veerkracht inboet bij lage temperaturen waardoor de deur slechts heel langzaam in het slot valt.
Blijven aandrukken van de deur werkt vaak redelijk goed, je geeft het slot de tijd om te sluiten zonder dat de stugger geworden deurrubbers teveel weerstand gaan bieden.
De standkachel een tijdje laten blazen met de deur op een kiertje ook, de langsstromende warme lucht blijkt na een kwartiertje een redelijk effect te hebben.

Maar ja, onnozel staan wachten tot de deuren sluiten past niet lekker in onze opvatting van een goede start van de dag… Aan de slag dus!

Helaas kwamen we er tijdens het monteren achter dat de voordeuren veel minder ruimte rond het slot hebben dan de achterdeuren waarvan wij het eerste slot gedemonteerd hadden. Bij de voordeuren is de verwarmingsfolie direct op het slot aangebracht met een isolatielaag van neopreen er overheen geplakt. Werkt ook afdoende, maar als de voordeuren er voor groot onderhoud uit gaan zal de slotverwarming ook herzien worden.

Na twee winterreizen waarvan eentje met temperaturen tot -37 C kunnen we wel stellen dat de slotverwarming een succes is. Door het geringe stroomverbruik konden we de slotverwarmingen de gehele nacht aan laten staan waardoor de deuren ’s ochtends fatsoenlijk sloten.

One Response to "Verwarmde portiersloten – slotverwarming"
  1. Hey brillant!

    Tijdens onze winter in Tibet was dit zeker handig geweest. Grappig is dat de voordeuren wel sloten. Hier had ik een stuk tape om het zwarte busje van het slot gedraaid zodat deze wat dikker werd. Voor de achter deuren had dit geen effect en bij een lagere temperatuur dan -25 ook niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *