Achteruitrij camera, part I, II en III

Achteruitrij camera, part I, II en III

MXNOnlangs werden wij er op gewezen dat er nog geen blogposting was van onze achteruitrij camera.
Dat klopte, hoewel onze Defender toch al heel wat jaren is uitgerust met een dergelijk apparaat, hebben we er nog steeds niet over geschreven. En met reden, want het selecteren van de juiste camera die een fatsoenlijke levensduur heeft is een hele toer gebleken. Hoogste tijd om de lezer op de hoogte te brengen.

We zijn begonnen met een alleraardigst model uit een willekeurige webshop, een soortgelijk model als iedere leverancier van die dingen in het assortiment heeft.
Het type was A1 VZ-51 met een prijs van €89,00.
Volgens de beschrijving:

  • De camera heeft een CCD lens, met 120 graden hoek en is IP68 waterdicht!
  • Kleuren CCD-camera met ledlampjes voor 8 meter nachtzicht
  • Waterdichte behuizing met beschermkap en verstelbare zonneklep
  • Elektronische lichtsterkte-aanpassing

Uiteraard klinkt het gezegde ‘alle waar naar zijn geld’ en dat hebben we gemerkt ook. De camera zal best een elektronische lichtsterkte aanpassing gehad hebben, maar ja, met welke toleranties? Op een Defender kijkt het ding zowat recht naar beneden, dus rechtstreekse inval van zonlicht kunnen we negeren. En toch bleek het voor het apparaat vaak lastig om goed te bepalen wat er weergegeven moest worden, doorgaans was het beeld overbelicht. Maar natuurlijk was het glaasje van de camera waar ook de lichtsterkte gemeten zal worden, wel eens vuil. Maar als we iedere keer als we de camera willen gebruiken uit moeten stappen om de lens schoon te maken… kunnen we net zo goed meteen even kijken of we nog verder achteruit kunnen.
Helemaal dramatisch was een winterreis naar Noorwegen. Het bleek allemaal te veel van het goede voor het apparaat en met ijsafzetting achter het glas (huh, klasse IP68? Waterdicht?) gaf het na een krap jaar dienst de geest.
Een jaar… dat wil dus zeggen dat de camera hooguit een half uur in gebruik geweest is? Meestal parkeren wij zonder namelijk en als we even willen kijken dan duurt dat niet langer dan zeg 10 seconden per keer. De camera mag dan een van de goedkoopste zijn, maar met een levensduur van een half uur is het toch wel een prijzig ding opeens.

Volgende camera, dan toch maar een zogeheten ‘professional’ gekocht:

  • Losse camera A4–SVEN 7″ Professional     €139,00
  • Dit is een camera met CCD lens
  • Kleuren CCD-camera (PAL/NTSC) met 30 leds voor 15 meter nachtzicht
  • IP69! Waterdichtheid
  • Sharp lens met grote openingshoek (120° diagonaal)
  • Stabiele, waterdichte aluminium behuizing
  • Elektronische lichtsterkte-aanpassing
  • Automatische tegenlicht compensatie

Inderdaad een veel betere camera, een stuk degelijker qua uitvoering en bouw. Ook het beeld was beter, hoewel die 15 meter nachtzicht bij lange na niet gehaald werd. Wat de heren camera bouwers vergeten is dat als je achteruit wil rijden, er een ferme achteruitrijlamp een poging aan het doen is de omgeving te verlichten. En laat nu net aanleiding zijn voor de elektronische lichtsterkte aanpassing om te denken dat het overdag is… Witte vlek in een inktzwart vlak dus.
Overdag waren de prestaties prima, niets op aan te merken. Blijkbaar veel ongevoeliger voor vuil, want ook als er door het vuil maar bar weinig meer te zien was, was de belichting in ieder geval wel in orde.
En toen gingen we weer eens op winterreis.
Het bleek allemaal te veel van het goede voor het apparaat en met ijsafzetting achter het glas (huh, klasse IP69? Waterdicht?) gaf het na krap twee jaar dienst de geest.
Ook best een duur ding dus eigenlijk.

Met de buik vol van loze beloftes en gesmijt met waterdichtheid-klasses zijn we maar eens naar een speciaalzaak gegaan. Daar hoorde men ons aan en toen het woord ‘winterreis’ voorbij kwam werd alles aan de kant geschoven en bleef er nog 1 model op de balie achter; de MXN-22CW

De MXN22C kleurencamera’s zijn letterlijk all-round. Met de montagebeugel zijn deze bolcamera’s snel geplaatst. De aluminium behuizing is drievoudig gecoat en alle bevestigingsmaterialen zijn van rvs 316. Als het te donker wordt, schakelt de ingebouwde infraroodfunctie automatisch in (het beeld wordt dan wel zwart / wit). De ingebouwde verwarming van de camera’s slaat aan, zodra het kouder wordt dan +10°C. Zo blijft de lens condensvrij.
De MXN22CW heeft bovendien een extra knop aan de achterzijde, zodat geschakeld kan worden tussen normaal zicht en spiegelbeeld.
Deze camera’s werken optimaal bij temperaturen tussen de -20°C en de +70°C (MXN22CW tot 50°C).
Waterdichtheid: IP68
Resolutie:330 TV-lijnen
Aantal pixels:290.000

De prijs van het ding is een beetje gênant om te vermelden, maar met een prijskaartje van net over de 300 euro moet hij volgens de Landreiziger-logica toch zeker drie jaar op de auto kunnen blijven zitten.
De installatie is vandaag afgerond, voor de wanstaltig grote gaten die achterbleven na het verwijderen van de oude camera hebben we helaas een afdekplaatje moeten maken.
Bezint dus voordat de boor in het plaatwerk gaat of nog beter, voordat een camera wordt aangekocht!
Wij zijn benieuwd of deze verwarmde camera het langer uit gaat houden, de meter loopt!

De eerste indrukken hebben we inmiddels opgedaan en zijn bijzonder. De beeldhoek is enorm waardoor het beeld er wel behoorlijk fish-eye achtig uit ziet, maar wel met een duidelijk doel, je ziet er nog net niet mee om de hoek. Ook het reservewiel is minder prominent in beeld, wat bij de vorige camera’s toch wel een groot nadeel was.

Nou, maar weer eens een winterreis plannen dan hè?

One Response to "Achteruitrij camera, part I, II en III"
  1. Beste Rob,

    Ik kon geen andere contact mogelijk vinden via je site vandaar even een reply op je bericht.

    Ik ben van plan een LED werklamp te monteren, wat zijn je ervaringen met jouw LED werklamp?

    Welk merk betreft dit?

    Met vriendelijke groet,

    Joost Jongeneel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *