Optima YellowTop S5.5L

Optima YellowTop S5.5L

Enige jaren terug hebben wij om het secundair systeem waar alle extra verbruikers op aangesloten zijn te voeden, een gel-accu geïnstalleerd.
Deze hield het best een tijdje vol, maar werd door blootstelling aan de opmerkelijk ongunstige condities toch al snel slechter. We hebben toen besloten eens een andere technologie toe te laten en een Optima Spiralcel accu te plaatsen.

Het werd een Yellow Top voor zowel de start accu als de accessoire accu. Reden hiervoor was dat wij met het frequente gebruik van de standkachel (deel uitmakend van de voertuig-eigen installatie) de accu geregeld dieper ontladen dan goed is voor een start accu. Een Red Top kan absoluut niet tegen dergelijke ontlading, vandaar de Yellow Top.

Met enige aarzeling is voor de accessoire accu voor een zelfde Yellow Top gekozen, hoewel het verschil in capaciteit ons wel wat zorgen baarde. De oude gel accu was namelijk 110 amp, de Yellow Top slechts 55 amp. Nu is er wel een heel verhaal te houden over het niet kunnen vergelijken van die twee getallen en dat er vanwege de verschillen in technologie een heel ander energie afgifte patroon is etc etc, maar… dat zal zich in de praktijk ook nog maar eens moeten bewijzen.

We installeerden dus een 55 amp Yellow Top als accessoire accu en hebben er een paar reizen mee gemaakt.

Mooi om even te vermelden is dat wij geen verschil ervaren hebben in beschikbaarheid van energie tijdens winterreizen of zomerse avonturen. Klaarblijkelijk is dit type accu inderdaad minder gevoelig voor temperatuur, volgens onze ervaring althans.

En wat te denken van de inbouwmaten, je zet met groot gemak twee van deze accu’s in je accubak en hebt nog meer dan genoeg ruimte over om alle in de Landreiziger Webshop verkrijgbare accu-accessoires bij te plaatsen op zo’n manier dat je er naderhand ook nog bij kunt.

Helaas stokt de lofzang hier, want onze zorg bleek terecht; De 55 amp Yellow Top bleek niet in staat om de 110 amp gel-accu te evenaren. Overigens, de 110 amp accu was overbemeten, we hebben het nooit voor elkaar gekregen -in gezonde staat- om ‘m in een nacht leeg te trekken. De Optima bleken we wel tot het kritisch punt te kunnen brengen bij -voor ons- normale belasting. Nu is er gelukkig ook een zwaarder model voorhanden, de Yellow Top S5.5L met een capaciteit van 75 amp.

De bouwvorm van deze accu is hoewel het principe gelijk is behoorlijk afwijkend, maar met wat herindelen van de accubak past het allemaal prima.
Om de accu’s vast te zetten hebben we gebruik gemaakt van de voorheen aangebrachte montagebeugel die we iets gemodificeerd hebben.

Gebruikservaringen van deze setup zullen we hier tzt delen, we zien het resultaat met een gerust hart tegemoet.

Optima YellowTop S5.5L, a set on Flickr.

Uiteraard zijn de Optima accu’s ondergebracht in de shop en kunnen ze in het atelier ingebouwd worden.

2 Responses to "Optima YellowTop S5.5L"
  1. Je zult het niet geloven, maar ik heb 3 yellowtop accus onder debijrijders stoel wonen. 1 om te starten en rijden en 2 om de rest draaiende te houden. Beetje krap allemaal met alle andere electra erbij, maar super hoor, die yellowtops.

    Michiel

  2. I’ll have to agree, I’ve been using this battery for quite some time and it never let me down. I would never buy any other battery although there are apparently a lot’s of good ones on a market. I think it is just a mater of personal experience. Cheers guys…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *