Ladingzekering; meer dan een bagagespin

Ladingzekering; meer dan een bagagespin

ladingzekering-grootHet seizoen is weer daar dat velen van ons er met de auto op uit trekken. Bepakt en bezakt vinden wij onze vakantievreugde en reislust op prachtige greenlanes, pittoreske bospaadjes en heerlijk slingerende bergweggetjes. Enorm leuk om te rijden, echter wil het nog wel eens voorkomen dat tijdens deze bezigheden de bagage een eigen leven gaat leiden en zich op de meest vreemde manieren door het voertuig weet te verplaatsen.

In de minder fortuinlijke gevallen waar je ook rekening mee moet houden tijdens een reis, kan los liggende bagage zelfs opeens een projectiel worden met alle ellende van dien.
Als je een noodstop maakt zal je lading moeite hebben met het plotselinge snelheidsverschil en zich naar voor willen bewegen. Zolang het slechts een pluche knuffeldier betreft die je met zo’n 25 km/h tegen het achterhoofd raakt valt er nog wel om te lachten, het is een heel ander verhaal wanneer het de zak met tentharingen betreft…

Of je nu de halve huisraad mee neemt op vakantie of slechts het hoognodige, bagage hoort uit veiligheidsoverwegingen niet los in het voertuig gestuwd te worden maar zo veel mogelijk in tassen, zakken, transport bakken of kisten. Als we naar de professionals in de transport wereld kijken, zien we voor het pakken van losse goederen erg vaak dezelfde producten toegepast worden; de Euronorm transportbak.

Het assortiment aan Euronorm-transportbakken bestaat uit een modulaire vezameling taaie, onbreekbare spuitgegoten bakken, die afsluitbaar zijn door scharnierende deksels met snapsluitingen. De bakken hebben stevige wanden met alleen aan de buitenzijde ribben en zijn daardoor goed te reinigen.Het kunststof -zo is onze eigen reiservaring- blijft ook bij lage temperaturen zijn taaiheid behouden en niet breken of scheuren zoals andere typen kunststof.
Erg fijn van deze bakken is ook dat ze goed stapelbaar zijn, zo passen bijvoorbeeld twee bakken van 40 bij 30 centimeter op een bak van 60 bij 40 centimeter, zonder dat ze kunnen verschuiven. Zodoende kan een laadruimte netjes en overzichtelijk ingedeeld worden met gestapelde bakken of door middel van een uitschuifbaar ladeframe.

Wanneer alle kampeer- en reisbenodigdheden gepakt zijn is het nog wel zaak om er voor te zorgen dat de tassen of kisten goed op hun plek blijven liggen.
Een lading- of bagagenet is de meest veilige manier om de gehele laadruimte te zekeren, maar het is wel van belang dat een dergelijk net stevig verankerd is aan het voertuig. Hiervoor zijn in veel voertuigen al hier en daat wat sjor ogen aangebracht, maar doorgaans is dit niet toereikend of zitten de ogen niet op de handigste plek.

cargorailsWederom kijken we het kunstje af van de transportsector; De systemen die in de meeste vrachtwagens en trailers worden gebruikt zijn lastig toe te passen in een kleiner voertuig, maar de systemen die in vliegtuigen toegepast worden laten zich al veel beter plaatsen.

Vliegtuigprofiel staat in de 4×4 wereld beter bekend als cargorails en is een bijzonder solide oplossing voor het zekeren van lading. In het profiel kan eenvoudig een speciale ring, sjor-oog of andersoortig bevestigingsmiddel worden vastgeklikt. De positie van de bevestigingsmiddelen is vrij over de gehele lengte van het profiel te bepalen en maakt het hiermee tot een van de meest veelzijdige lading zekering systemen.
Hierbij valt niet alleen te denken aan montage op een vloer, maar zelfs aan de buitenzijde van het voertuig voor montage van bijvoorbeeld zandladders etc.

Laat je vooral goed voorlichten over de wijze van bevestigen van de cargorails, het moge duidelijk zijn dat het essentieel is dat dit wel op de juiste wijze in het voertuig aangebracht zal worden. Specialisten zoals het Landreiziger Atelier beschikken over de juiste gereedschappen en expertise om je hierbij te helpen.

 

In onze Shop: Transport & Opslag

fitting

2 Responses to "Ladingzekering; meer dan een bagagespin"
  1. Hallo Talitha,
    De cargorails werkt in alle mogelijke posities en aangezien de meeste fittingen met een verende vergrendeling werken geeft dat ook geen probleem. Voor de sterkte maakt het ook niet uit, een klant van ons heeft zelfs in zijn camper een twee persoons bed opgehangen aan verticaal gemonteerde cargorails.
    Wel is van belang dat je de rails op de juiste wijze monteert, hiervoor hebben we ook alle benodigdheden in het atelier en in de webshop beschikbaar.

  2. Op de foto’s en in de beschrijving van de cargorail zie ik alleen voorbeelden waarbij de rail aan de bodem bevestigd is.Mijn idee was de afgeronde cargorail aan de buitenkant van mijn landrover te monteren voor het ophangen van een keukenblokje, is dat mogelijk? groet talitha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *