Hulpluchtvering Airlift1000

Hulpluchtvering Airlift1000

Onze Land Rover Defender 110 is gedurende onze reizen in gebruik als zijnde een semi-camper voertuig en daar ook op ingericht met onder andere een ruime slaapgelegenheid.

Voornamelijk op wild-kampeerplaatsen blijkt het soms lastig een redelijk vlakke ondergrond te vinden om een horizontaalstelling van het voertuig te bereiken dat een voorwaarde is voor een goede nachtrust. Daarbij is de Defender een hoog voertuig met een voor goede terreineigenschappen noodzakelijke lange veerweg. Deze veerweg heeft echter een significante ‘body roll’ op de openbare weg tot gevolg.

Het doel van de modificatie is aldus de probleemstelling:

  • Optimaliseren van weggedrag op de openbare weg
  • Optimaliseren van vering bij belading
  • Mogelijkheid creëren tot stugger maken van de vering g edurende de perioden het voertuig voor overnachtingen in gebruik is.

Aangezien er reeds een permanent pneumatisch systeem aangelegd is, is de keuze gevallen op de hulpluchtvering AirLift 1000, te plaatsen in de bestaande schroefveren met aansturing vanuit een waterpassensor alsmede handmatige besturing door middel van schakelaars op het dashboard.
Een toekomstige HMI module in de vorm van een LC display geeft een grafische weergave van het voertuig, de systeemdrukken en horizontaalstelling.


De Airlift hulpluchtveren maken deel uit van het pneumatisch systeem en het Pneumatic Levelling System.