Accuscheiding

De verschillende manieren en hun toepassing

Schakelaars en diodebruggen
Wanneer je voorheen twee accu’s wilde laden vanuit een dynamo maakte je gebruik van een koppelschakelaar tussen de accu’s die je zelf uit moest zetten om de verbinding tussen de accu’s op te heffen.
Een slimme automatische oplossing van destijds was de diodebrug waarbij deze handmatige in- en uitschakeling niet meer hoefde. De diodes zorgden er voor dat de stroom alleen naar de accu’s toe kon en niet tussen de accu’s onderling kon vloeien.
Het nadeel van de diodebrug was echter het spanningsverlies, dit loste men dan weer op door de dynamo een hogere spanning af te laten geven.
De diodebrug is nog niet helemaal afgeschreven, in toepassingen waar juist die compensatie nog een oplossing is vanwege andere oorzaken kan deze nog prima gebruikt worden.

Intelligent scheidingsrelais
Het Voltage Sensitive Relay (VSR), ofwel intelligent relais, maakt het mogelijk dat twee accu’s door één dynamo worden opgeladen. Wanneer de motor wordt gestart en de startaccu bereikt 13,7 volt zal het VSR de tweede accu bij schakelen zodat de beide accu’s (start en accessoire) tegelijkertijd onder lading gebracht worden.

Als de spanning daalt onder 12,8 volt (bv. als de motor is gestopt), zal het VSR de accu’s scheiden. Dit systeem elimineert de mogelijkheid van het aftappen van de startaccu en beschermt gevoelige elektronische apparatuur, die gevoed worden vanuit de hulpaccu, tegen schadelijke spanningsvallen tijdens het starten van de motor.

Er zijn echter een paar maren; Wanneer er bijvoorbeeld een solar-installatie op het systeem is aangesloten en de omstandigheden wisselvallig zijn kan het voorkomen dat het relais ingeschakeld is en de accu’s doorverbonden zijn terwijl er minder opbrengst is dan verbruik. Dat wil zeggen dat een verbruiker uit het accessoire systeem dus energie betrekt uit de verkeerde accu. Dit “cyclisch” belasten van de start accu zorgt voor versnelde veroudering van de accu. Een ander nadeel is dat je geen invloed hebt op de laadstroom. Wanneer je een kwaliteits AGM deep-cycle accu hebt gekocht wil je daar wel graag zo lang mogelijk mee doen en een te hoge laadstroom verkort de levensduur van een accu nu eenmaal drastisch.

Laadstroomverdelers
Het woord zegt het al, de laadstroom vanaf de dynamo zal worden opgesplitst in twee delen; het normale laadstroomcircuit naar de startaccu en een afsplitsing van een bepaalde hoeveelheid stroom naar de secundaire accu.

Een verdeler van bv 40 A geeft dus een laadstroom door naar de tweede accu van 40 ampère. Hiermee voorkom je dat de accu met een te hoge stroom kan worden geladen en hierdoor schade op loopt. Deze regeling die door middel van vermogenselektronica (FET’s) tot stand komt heeft geen bewegende delen en is meestal volledig ingegoten en waterdicht.

Een versie zoals de Charge Mate Pro van Mastervolt heeft zelfs ook de geliefde starthulp functionaliteit zodat de tweede accu in geval van nood kan helpen om de motor te starten.

Met name in veelzijdige systemen is de laadstroomverdeler de keuze van de professional.

DC-DC converters
Wanneer een voertuig beschikt over een intelligent laadsysteem zoals bij veel euro5 en euro6 motoren het geval is kan er niet zo maar een tweede accu worden aangebracht. Op de primaire (start) accu zal namelijk door het motormanagement worden gemeten wat de stroombehoefte is en met die vraag stuurt men de dynamo aan, met als nadelig gevolg dat een tweede voor accessoires bedoelde accu dus niet of niet goed geladen wordt terwijl die juist de benodigde laadstroom hard nodig heeft.

Het is dus zaak om het secundaire energie systeem als verbruiker in het primaire circuit op te nemen. Om er voor te zorgen dat deze systemen elkaar niet in de weg gaan zitten maken we hier gebruik van een DC-DC boost converter, zeg maar een acculader die 14,4 volt laadspanning maakt van 12 volt.

Hoe zwaar deze converters gekozen moeten worden is uiteraard afhankelijk van de optimale laadstroom. Bijvoorbeeld de Mac Plus van Mastervolt zal aangesloten worden als een 12 volt verbruiker en functioneert als een volwaardige acculader met een instelbaar ampèrage.

2 gedachten over “Accuscheiding”

  1. Goedemiddag, mooi artikel
    Ik heb een vraag die hier in het verlengde ligt denk ik
    Ik heb een Mercedes sprinter met een normale accu en een tweede accu.
    Dit is allemaal al gemonteerd af fabriek
    Nu is het zo dat ik ook nog een aparte omvormer installatie heb staan in de bus.
    Deze installatie heeft twee losse 12 volt accu’s die doorverbonden zijn met elkaar tot 24 volt
    Ik zou deze accu’s apart willen laden met de gewone dynamo (12 volt) van de motor
    Als ik deze alle twee ga voeden van de accu, ga ik dan problemen krijgen met de 24 volt?

    Beantwoorden

Plaats een reactie