Gescheiden energie systeem

Het hart van een reisvoertuig, de basis waarop de gehele secundaire installatie draait, is het energie systeem. Een dergelijk systeem dient goed aan te sluiten bij de energie behoefte en zal dus in veel gevallen verschillend kunnen zijn. De basis componenten waaruit een installatie bestaat zijn:

Eerste accu
Start accu, selectie criteria zijn levering van hoge stroom (CCA) en grote betrouwbaarheid in zeer ongunstige omstandigheden. (temp, trilling, etc)

Tweede accu
Deep cycle accu, deze accu zal tegen diepe ontlading bestand moeten zijn wat met regelmaat voorkomt bij een accessoire accu. De capaciteit is afhankelijk van de energiebalans; hoeveel energie er hoe lang gebruikt zal worden.

Accuhouder(s)
Om de twee accu?s stevig te monteren is een degelijke houder nodig.

Accumonitor
Een volwaardige accumonitor geeft aan wat het huidige verbruik is en hoe lang er nog energie beschikbaar is in het secundaire systeem. Ook het voltage van de start accu is handig om in deze monitor weer te geven.

Accuscheiding
De laadstroomregelaar zorgt ervoor dat beide accu?s door de dynamo geladen worden terwijl zij elkaar niet beinvloeden. Zo kan de accessoire accu ?s avonds zonder problemen gebruikt worden en in de ochtend de start accu nog geheel vol zijn.

Hoofdschakelaar en hoofdzekering
De hoofdschakelaar is essentieel om de gehele secundaire installatie in geval van nood of veiligstellen van het voertuig tijdens b.v. verschepen uit te kunnen schakelen. De hoofdzekering voorkomt problemen bij een calamiteit zoals bijvoorbeeld een aanrijding.

Piekspanningsbeveiliging
Extra veiligheid voor elektronische accessoires, voorkomt schade door spanningspieken in het boordnet.